Bakalářská práce se zabývá podporou žáků s dyskalkulií na 1. stupni základní školy. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou definovány, vysvětleny a popsány pojmy a témata související s podporou a vzděláváním žáků s dyskalkulií a jinými specifickými poruchami učení. V praktické části se zabýváme kvalitativním průzkumem, který má zjistit, jakým způsobem učitelé přistupují k žákům s dyskalkulií na základní škole a jaké metody práce u nich využívají. Zjištěná data jsou získána pomocí rozhovorů se čtyřmi respondenty. Respondenty jsou učitelky 1. stupně základní školy vyučující žáka s dyskalkulií. Průzkumem bylo zjištěno, že všechny respondentky pracují s žáky s dyskalkulií podobným způsobem. Žákům s dyskalkulií se věnují individuálně a strukturovanou formou učení. Důraz kladou převážně na motivaci žáka, pravidelnost opakování a spolupráci s rodinou. Respondentky využívají s žáky s dyskalkulií různé kompenzační a názorné pomůcky při běžné výuce i při reedukaci.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the support of students with dyscalculia in the 1st grade of elementary school. The bachelor's thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, terms and topics related to the support and education of students with dyscalculia and other specific learning disorders are defined, explained and described. In the practical part, we deal with a qualitative survey to find out how teachers approach pupils with dyscalculia at primary school and what methods of work they use with them. The collected data is obtained through interviews with four respondents. The respondents are 1st grade elementary school teachers teaching a student with dyscalculia. Through the survey, we found that all female respondents work with students with dyscalculia in a similar way. Pupils with dyscalculia are treated individually and in a structured form of learning. They mainly emphasize student motivation, regular repetition and cooperation with the family. The respondents use various compensatory and visual aids with pupils with dyscalculia during regular teaching and during re-education.
Klíčová slova
dyskalkulie, reedukace, specifické poruchy učení, vzdělávání základní škola, žák s dyskalkulií
Klíčová slova v angličtině
dyscalculia, education, elementary school, pupil with dyscalculia, re-education, specific learning disabilities
Rozsah průvodní práce
59 s. (124 525 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá podporou žáků s dyskalkulií na 1. stupni základní školy. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou definovány, vysvětleny a popsány pojmy a témata související s podporou a vzděláváním žáků s dyskalkulií a jinými specifickými poruchami učení. V praktické části se zabýváme kvalitativním průzkumem, který má zjistit, jakým způsobem učitelé přistupují k žákům s dyskalkulií na základní škole a jaké metody práce u nich využívají. Zjištěná data jsou získána pomocí rozhovorů se čtyřmi respondenty. Respondenty jsou učitelky 1. stupně základní školy vyučující žáka s dyskalkulií. Průzkumem bylo zjištěno, že všechny respondentky pracují s žáky s dyskalkulií podobným způsobem. Žákům s dyskalkulií se věnují individuálně a strukturovanou formou učení. Důraz kladou převážně na motivaci žáka, pravidelnost opakování a spolupráci s rodinou. Respondentky využívají s žáky s dyskalkulií různé kompenzační a názorné pomůcky při běžné výuce i při reedukaci.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the support of students with dyscalculia in the 1st grade of elementary school. The bachelor's thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, terms and topics related to the support and education of students with dyscalculia and other specific learning disorders are defined, explained and described. In the practical part, we deal with a qualitative survey to find out how teachers approach pupils with dyscalculia at primary school and what methods of work they use with them. The collected data is obtained through interviews with four respondents. The respondents are 1st grade elementary school teachers teaching a student with dyscalculia. Through the survey, we found that all female respondents work with students with dyscalculia in a similar way. Pupils with dyscalculia are treated individually and in a structured form of learning. They mainly emphasize student motivation, regular repetition and cooperation with the family. The respondents use various compensatory and visual aids with pupils with dyscalculia during regular teaching and during re-education.
Klíčová slova
dyskalkulie, reedukace, specifické poruchy učení, vzdělávání základní škola, žák s dyskalkulií
Klíčová slova v angličtině
dyscalculia, education, elementary school, pupil with dyscalculia, re-education, specific learning disabilities
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jakým způsobem učitelé přistupují k žákům s dyskalkulií na základní škole a jaké metody práce u nich využívají.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BABTIE, Patricia, EMERSON Jana. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80262-1304-8.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8673-9.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3.
DOSTALOVÁ, Eva, VIKTORIN, Jan. Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2020. ISBN 978-80-7510-422-9.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
KREJČOVÁ, Lenka, aj. Specifické poruchy učení. 2., aktual. vyd. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-0600-0.
SIMON, Hendrik. Dyskalkulie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-104-2.
Seznam doporučené literatury
BABTIE, Patricia, EMERSON Jana. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80262-1304-8.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8673-9.
BLAŽKOVÁ, Růžena. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3.
DOSTALOVÁ, Eva, VIKTORIN, Jan. Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2020. ISBN 978-80-7510-422-9.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
KREJČOVÁ, Lenka, aj. Specifické poruchy učení. 2., aktual. vyd. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-0600-0.
SIMON, Hendrik. Dyskalkulie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-104-2.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.