Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do urbánní a rurální geografie, klíčové pojmy, hlavní myšlenkové směry. 2. Transakční vazby měst a venkova v regionech centra, semiperiferie a periferie, suburbanizace/subruralizace. Vymezení městského a venkovského prostoru. 3. Pozitivistický, behaviorální, strukturační a postrukturalistický přístup k městům. 4. Prostorová struktura měst, vývojové a funkční typy měst. 5. Sociální prostorová strukturace města, vztah sociálních procesů a prostorových struktur. 6. Životní prostředí měst a jejich udržitelnost, environmentální percepce a imaginace. 7. Strategie a územní plány měst, integrovaný rozvoj, bydlení, volný čas, participace veřejnosti. 8. Venkovská krajina: příroda, osídlení a hospodářství. 9. Sociální otázky venkova, venkovský způsob života, diferencovaný přístup k rozvoji. 10. Budoucnost venkova v jeho rozmanitosti, udržitelnost venkova a jeho identity. 11. Vztahy města-venkov, komunikace, překonání bariér, druhé bydlení. 12. Prostorová integrace měst a venkova v regionální trvalé udržitelnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
|
Výstupy z učení
|
Analýza, hodnocení a tvorba urbánních a rurálních studií ČR.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Analýza, hodnocení a tvorba urbánních a rurálních studií ČR. V průběhu semestru 3 dílčí cvičení = 60 bodů, písemná zkouška = 40 bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
BINEK J. Venkovský prostor a jeho oživení. 2007.
-
GLÜCK, A. MAGEL, H. Venkov má budoucnost. 1992.
-
HYNEK A., HYNEK N., ŘEZNÍK T., KARVÁNKOVÁ P.. Středozápadní Morava ? periferie, nebo semiperiferie. 2005.
-
SEIK F. T. Subjective assessment of urban quality of life in Singapore. 2000.
-
SÝKORA, L.. Suburbanizace a její sociální, ekonomické a ekologické důsledky. 2002.
|