Název předmětu | Urbánní ekologie |
---|---|
Kód předmětu | KGE/URE |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
PŘEDNÁŠKY: 1. Úvod do štúdia 2. Urbánna ekológia, relácia k urbanizmu, geografii, krajinnej ekológii., Predmet, subjekt, história a súčasný stav vednej disciplíny 3. Prírodná,kultúrna,urbánna, rurálna,industriálna krajina,urbanizovaný priestor,mestá, vidiecke sídla. Časopriestorová prepojenosť, mesto,city, mestské zóny, suburbánna zóna,rurálne zemie.Urbanizácia, priestorová mozaika, dimenzie priestoru,gradient. 4. Urbánna krajina ako komlexný adaptívny dynamický systém v priestore krajina-spoločnosť.Štruktúry systému parciálne,synergické.Hierarchický charakter priestorových štruktúr.Subsystémy.Časopriestorový aspekt: štruktúry, väzby, procesy, funkcie. 5. Fyzicko-geografický subsystém.Štruktúra fyzickogeografická, krajinnoekologická, priestorové jednotky, atribúty, dimenzie. Priestorový model,valorizácia stavu zložiek prvotnej krajinnej štruktúry(modifikácia, degradácia, devastácia, kontaminácia) ako dôsledok predchádzajúcich procesov. 6. Socio-ekonomický subsystém (SES) sídiel Urbánna, sociálna, ekonomická štruktúra,priestorový model,(mestá vidiecke sídla),prvky, atribúty, priestorový model antropických aktivít v sídlach, časopriestorový aspekt štruktúr, vzťahov, väzieb,Krajinná štruktúra(land- cover). 7. Toky, väzby, procesy v súčasnom komplexnom systéme.Procesy fyzickogeografické, socioekonomické integrované.(kontaminácia , synantropizácia,sukcesia,restorácia) v procese integrácie štruktúr, princípy komplexnosti, hierarchie. 8. Funkce , priestorový funkčný aspekt parciálnych subystémov, komplexného systému. Otázky ponuky(podmienok )a dopytu v priestore krajiny a spoločnosti.Riadenie, plánovanie v svetle systémového prístupu. .Konflikty záujmov, funkčné, časo-priestorové. 9. Kvalita života, životné prostredie ako funkcia komplexného integrovaného systému.Riziká,hazardy ekologického, environmentálneho charakteru v urbanizovanom prostredí.Časopriestorové zmeny systému v dôsledku spoločenských , politických a environmentálnych zmien, vstupov,dopad v životnom prostredí a kvalite života. CVIČENÍ: 1.Urbánna krajina, priestorová diferenciácia(krajina-sídla-mesto-city-urbánna-suburbánna zóna-rurárne zázemie).Vyčlenenie priestorových jednotiek na príklade Liberca v mierke 1: 16.000-ÚPD Liberec) 2.Urbánna štruktúra(hierarchické jednotky(mesto,zóny, obvod, okrsok,skupina, pásmo, parcela)na vymedzenom tranzekte (Liberec) 3.Krajinnoekologická štruktúra(Forman, Godron), interpretácia ?ekologická a environmenálna valorizácia.(GOOGLE-topografická mapa,ortho-mapa, land cover).Vymedzený tranzekt. 4.Identifikácia funkčnej strety záujmov, klasifikácia,dopad na kvalitu života(Liberec)(Územný plán mesta Liberec,1:16000))
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování) |
Výstupy z učení |
Urbánně-ekologický přístup, ekologický komplex, urbanizace a změny v životním prostředí, přírodní podmínky jako stimuly a omezení rozvoje měst, land cover ve městech a jeho změny, vnitřní struktura města její změny, funkční městský region, aktivity člověka v městech a jejich vlyv na ž.p., sociálně-prostorová struktura města, udržitelný rozvoj města a kvalita života, percepce městského prostředí, obraz města, prostorové chování člověka v městském prostředí.
studenti rozumí a umí hodnotit témata probraná v předmětu |
Předpoklady |
znalosti humánní geografie a základů krajinné ekologie
KGE/HG3 ----- nebo ----- KGE/HG3N |
Hodnoticí metody a kritéria |
Didaktický test
Zápočet: Aktivní účast na cvičeních, zpracování zadané semestrální práce, úspěšné absolvování testu. Podrobnosti na úvodním cvičení. Zkouška: kombinovaná |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (20) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |