Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní metodologická východiska vědeckého poznání v pedagogice 2. Předmět vědeckého výzkumu v pedagogice 3. Formulace vědeckého problému a funkce hypotézy 4. Metody pedagogického výzkumu - empirické, teoretické, historicko-srovnávací 5. Techniky měření v pedagogickém výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 112 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
- Exkurze
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámení s teoretickými východisky a vědeckého poznání a souhrnem postupů a způsobů zkoumání uplatňovaných v pedagogice.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Úvod do metodologie pedag. výzkumu 1 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996..
-
CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. KPÚ, Olomouc, 1989.
-
CHRÁSKA, M. Statistika pro pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1990..
-
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : PedF UP 1993..
-
KOMENDA, S., KLEMENTA, K. Analýza náhodného v pedagogickém experimentu a praxi. Praha: SPN, 1987..
-
KOMENDA, S. Nástroje objektivního manažerského rozhodování. Olomouc: UP, 1999..
-
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha, 1998..
-
SKALKOVÁ, J., aj. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983..
-
URBÁNEK, P. Vzdělávací politika a pedagogický výzkum. Liberec : TU 2004..
|