Předmět: Hry volného času

» Seznam fakult » FP » KTV
Název předmětu Hry volného času
Kód předmětu KTV/HVC
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci konceptu aktivního životního stylu studentů došlo od akademického roku 2013/14 k modularizaci předmětu (modul zdravotní, pohybový a kontrolní/evaluační). A) Zdravotní modul: Zdravotní modul představuje předání základních teoretických poznatků k problematice pozitivního vztahu pohybové aktivity ke zdraví každého jedince. Realizován je formou diskuse a odkazů na příslušný webový portál KTV FP TUL. Důležitou součástí webové podpory jsou poznatky sportovní medicíny související s realizací pohybové aktivity a poskytováním první pomoci. Cílem modulu je zvýšit motivaci studentů k osvojování si základních poznatků souvisejících s aktivním životním stylem a tím přispět ke snížení potencionálního rizika výskytu civilizačních onemocnění. B) Pohybový modul: Obsahem předmětu je prokázání základních dovedností ve sportovních hrách basketbal, florbal, volejbal a softball. Na dovednostní základ navazují znalostní požadavky z oblasti pravidel a organizace sportovních her. 1. Úvodní hodina, organizace výuky, teorie sportovních her apod. 2. Basketbal, základní nácvik. 3. Basketbal, opakování, zjednodušená hra. 4. Basketbal, praktické zápočty. 5. Volejbal, základní nácvik. 6. Volejbal, opakování, zjednodušená hra. 7. Volejbal, praktické zápočty 8. Florbal, základní nácvik. 9. Florbal, opakování, hra. 10. Florbal, turnaj, praktické zápočty. 11. Softbal, nácvik. 12. Softbal, opakování. 13. Softbal, hra. 14.Opravné termíny, test. C) Evaluační modul: Evaluace inovované výuky studenty probíhá formou dotazníkového šetření, které poskytuje zpětnou vazbu ohledně spokojenosti s obsahem a formou výukových předmětů. Cílem je na základě kvalitního systému vnitřního hodnocení provést případné korekce až do finální podoby inovované výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka je zaměřena na sportovní hry a drobné pohybové hry. Studenti se učí metodice, organizaci, pravidlům her tak, aby byli samostatně schopni hry řídit. Hodiny jsou prokládány samostatnými výstupy. Do skupiny sportovních her jsou zařazeny tyto hry: basketbal, florbal, volejbal, softball.
Student získá odborné kompetence pro organizování a vedení sportovních pohybových her.
Předpoklady
Základní pohybové dovednosti odpovídající věkové charakteristice studenta.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Účast na výuce (maximálně 2 neúčasti), zvládnutí základní techniky, prokázání herní způsobilosti. Test z pravidel sportovních her. Součástí výuky jsou úvodní výstupy studentů (hry, rozcvička) a průběžné dovednostní testy z jednotlivých sportovních her. Volejbal: ve dvojici 20 střídavě přihrát bez pádu míče na zem (přihrávka vrchem prsty). Podání. Basketbal: slalom a zakončení dvojtaktem na koš. Florbal: slalom a zakončení střelou na branku. Softbal: provedení nadhozu, správná technika odpalu. Pro potřeby distanční výuky je využíván systém Google Meet. Závěrečný test může probíhat on-line formou (záleží na podmínkách a rozhodnutí vyučujícího), prokázání herních dovedností je možné požadovat multimediálně.
Doporučená literatura
  • Rekreační sport : Basketbal, házená, fotbal, lední hokej, softbal, volejbal. 1. vyd. 1. díl. Praha : Olympia, 1987. 148 s. Cvičitel ZRTV. Sv. 23..
  • BUCHTEL, J. Teorie a didaktika volejbalu. 1. vyd. Praha : Karolinum, c2005. 194 s. ISBN 80-246-1011-6..
  • DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. Praha : SPN, 1988.. &, &.
  • KAPLAN, A., BARTŮNĚK, D., NEUMAN, J. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Praha : Portál, 2010.. ISBN 978-80-7367-623-0.
  • KOS, B. Zábavná cvičení. Praha: Olympia, 1992..
  • KUPR, J., RJABCOVÁ, H., SUCHOMEL, A. Metodika her méně rozšířených ve školní tělesné výchově. ISBN 978-80-7372-621-8.
  • SKRUŽNÝ, Z. Florbal. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0383-1..
  • TŮMA, M., TKADLEC, J. Hry s míčem pro děti. Praha : Grada, 2004..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní