Vyučující
|
-
Antoš Radim, Mgr.
-
Nečas Miroslav, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Předmět, vývoj psychologie tělesné výchovy. 2. Uplatnění, význam a metody psychologie tělesné výchovy. 3. Osobnost - chápání pojmu. Struktura osobnosti - motivační dispozice, potřeby, postoje, zájmy, hodnoty, návyky, aspirace a temperament, charakter, vůle a morálně volní vlastnosti. Dynamika osobnosti - zrání a učení. 4. Psychické procesy a stavy v tělesné výchově. Poznávací procesy - vnímání, představování a myšlení. 5. Psychické procesy a stavy v tělesné výchově - pozornost a pamět, emoce a motivace. 6. Psychologická analýza sportovních a tělovýchovných činností - psychologická klasifikace sportovních a tělovýchovných činností, sportovní hry z psychologického hlediska. 7. Psychologická analýza sportovních a tělovýchovných činností - senzomotorické učení, výsledkové činitele, mechanismy senzomotorického učení, časové zákonitosti, výsledky a teorie senzomotorického učení. Psychické řízení sportovní činnosti. 8. Sociální kontext v tělesné výchově a sportu - socializace, sociální skupina, sociální percepce ve sportu. 9. Sociální kontext v tělesné výchově a sportu - sociální komunikace a interakce. 10. Sociální kontext v tělesné výchově a sportu - efektivita sportovní skupiny , regulace interpersonálních vztahů při sportovní činnosti. 11. Některé problémy školní tělesné výchovy - osobnost učitele TV, osobnost žáka II. stupně ZŠ a střední školy, výběr sportovních talentů. 12. Sociální role typické pro sport - sportovec, trenér, diváci. 13. Psychologie sportovní výkonnosti - vnitřní a vnější faktory sportovního výkonu. 14. Sportovní příprava - psychologická. Obměnňování a stupňování zátěží, modelovaný trénink, ideomotorický trénink, regulace psychických stavů, joga, relaxace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými otázkami z psychologie pohybových aktivit.
Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínkou zkoušky je absolvování zkouškové písemky.
|
Doporučená literatura
|
-
KODÝM, M., MAN, F., JANSA, P., VÁLKOVÁ , H. Psychologie TV pro Učitelství na základní škole. Praha: Univerzita Karlova, 1982..
-
MACÁK, I.,HOŠEK, V. Psychologie TV a sportu. Praha: SPN, 1989. 221 s..
-
PAULÍK, K. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1986. 186 s..
-
SEILER, R., STOCK,A. Psychotrénink ve sportu i v životě. Praha: Olympia, 1996. 149 s. ISBN 80-7033-414-2..
-
VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 1997. 210 s. ISBN 80-7184-421-7..
-
VANĚK, M. A KOL. Psychologie sportu. Praha : Olympia, 1983..
|