Vyučující
|
-
Kupr Jaroslav, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do problematiky teorie rekreace a pobytu v přírodě - význam, výchova, volný čas, hodnotový systém. Charakteristika a složky přírodní výchovy. Výchova prožitkem. Tvorba a ochrana životního prostředí ve vztahu k přírodní výchově a rekreaci v přírodě Psychologicko pedagogické aspekty přírodní výchovy, intenzívní rekreační a vzdělávací režimy. Historie i současná situace v oblasti výchovy a pobytu v přírodě. Přehled českých organizací působících v oblasti pobytu a výchovy v přírodě. Zahraniční organizace zabývající se pobytem a výchovou v přírodě v současné společnosti. Zážitková pedagogika, dobrodružství. Outdoorové programy, survival. Teorie her a sportů, struktura, obecné didaktické zásady, filozofické a psychologické aspekty her. Organizování a řízení aktivit v přírodě - příprava, vedení a hodnocení programů, legislativní zabezpečení. Metodika vedení akcí v přírodě. Bezpečnost na outdoorových akcích, věková přiměřenost, osobnost instruktora/ osobnost klienta. Rekreační střediska zaměřená na výchovu v přírodě. Lanové překážky a dráhy. Lanová centra a parky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět vede k pochopení významu rekreace a výchovy v přírodě. Studenti získají základní přehled o historii výchovy v přírodě u nás i v zahraničí a o možnostech využívání outdoorových programů v oblasti výchovy. Dále student získá informace o výchově v přírodě a jejím působením na člověka, seznámí se s filozofickými i ekologickými aspekty výchovy v přírodě a se základy metodiky vedení akcí.
Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro splnění předmětu je zájem student o danou problematiku a aktivní přístup.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Minimálně 80% účast na přednáškách a cvičeních (v součtu). Předpokladem přijetí ke zkoušce je písemné vypracování a prezentace projektu. Zkouška proběhne písemnou formou. Pro zimní semestr 2020/2021 je výuka realizována ON-LINE prostřednictvím Google Meet.
|
Doporučená literatura
|
-
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha, Grada, 2009..
-
HANUŠ, R., JIRÁSEK, I. Výchova v přírodě. Ostrava : VŠB TU, 1999..
-
MIKOŠKA, J. Outdoorové sporty. Praha : Computer Press, 2006..
-
NEUMAN J. a kol. Education and learnign through outdoor activities. Praha : Duha, 2004..
-
NEUMAN, J. Lanové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha : Portál. 1999..
-
NEUMAN, J. Turistika a sporty v přírodě. Praha : Portál, 2000..
-
NEUMAN, J. Výchova v přírodě . Studijní materiál. Praha: UK FTVS, 2001..
-
PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha : Portál, 2008..
-
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 8090173799. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995..
|