Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Tělesná a obecná kultura a jejich vzájemný vztah. 2. Tělesný pohyb člověka, fylogenetický vývoj lidské motoriky. 3. Tělesná zdatnost a základní motorická výkonnost. Motorické schopnosti a dovednosti, předpoklady k pohybové aktivitě člověka. 4. Ontogenetický vývoj motoriky člověka. 5. Motorické učení. Základy sportovního tréninku. 6. Pohybová rekreace jako faktor zvyšování efektivity pracovní a tvořivé činnosti. 7. Zdraví a pohybová aktivita. 8. Srdeční frekvence a pohybová aktivita. 9. Aerobní zdatnost v pohybové rekreaci. 10. Výživa a pohybová aktivita. 11. Pitný režim a pohybová aktivita. 12. Nadváha a obezita. 13. Zdravý způsob života, zdravý životní styl. 14. Zápočtová hodina.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy vědního oboru kinantropologie (s podstatou a obsahovou šíří kinantropologie, se základní terminologickou orientací v systému, s prací s odbornými kinantropologickými zdroji, s ontogenetickým vývojem motoriky člověka a s významem vybraných kinantropologických konceptů pro společnost).
Student získá odborné kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
Nejsou vyžadovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Zápočtové požadavky: Účast na výuce (80% docházka), účast na úvodním soustředění, příprava a prezentace příspěvku na studentském vědeckém workshopu, test základních teoretických znalostí. Zkouškové požadavky: Test teoretických znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
GAJDA, V., FOJTÍK, I. Úvod do kinantropologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-572-0.
-
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. ISBN 80-7067-782.
-
HOFFMAN, S. J. Introduction to kinesiology. Champaign: Human Kinetics, 2009. ISBN 978-0-7360-7613-5.
-
JAKUBŠOVÁ, Z. Úvod do kinantropologie. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2011. ISBN 978-80-248-2404-8.
-
KOMEŠTÍK, B. Kinantropologie - Antropomotorika - Metodologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1284-5.
-
KOMEŠTÍK, B. Kinantropologie. Hradec Králové: Vysoká škola pedagogická v Hradci Králové, 1998. ISBN 80-7041-686-6.
-
RUBÍN, L. Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5451-1.
-
RÝDL, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: Karolinum, 1993.
-
SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7083-140-6.
|