Vyučující
|
-
Böhm Hynek, doc. Mgr. Ph.D.
-
Šmída Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Poloha Česka v Evropě a ve světě: historický vývoj území v pohledu jeho hranic a správního uspořádání, širší vztahy a SWOT území. 2. Regionalizace Česka, její význam, charakteristiky regionů. 3. Osídlení a obyvatelstvo českých zemích. 4. Geografické aspekty hospodářství a dopravy ČR. 5. Mezinárodní a nadregionání integrační seskupení. 6. Horninové prostředí a reliéf Česka jako významné podmínky pro přírodní i společenské prostředí. Půdy. 7. Hydrogeografie Česka: vodní toky a vody se zpomaleným oběhem, jejich typologie a regionalizace. Zdroje pitné vody. Vliv klimatické změny na vodstvo v městské a venkovské krajině. Ochrana vod. 8. Klima a jeho změna v Česku jako součást environmentálních rizik. Klimatické charakteristiky, zdroje dat pro jejich sledování. Klimatické extrémy a strategie adaptace na změny klimatu. 9. Stav a ochrana životního prostředí v Česku: indikátory stavu životního prostředí, zdroje dat a informací. Ochrana přírody a krajiny jako součást indikátorů a opatření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět charakterizuje poměry ČR se zaměřením na horninové prostředí, reliéf, klima, vodstvo, půdy a biotu, socioekonomické charakteristiky a životní prostředí. Akcentuje se především vzájemná propojenost jednotlivých složek, jejich vlivy na kvalitu životního prostředí a propojení Česka s okolními evropskými regiony. Pozornost je věnována geografickým aspektům aktuálních témat změn životního a společenského prostředí.
hlubší teoretická a praktická znalost hlavních regionů ČR schopnost syntetizovat rozsáhlá a rozmanitá data o regionech ČR poskytnout studentům kritické pochopení historického původu ČR, národního státu a její role v mezinárodních vztazích
|
Předpoklady
|
základy fyzické, humánní a regionální geografie, kartografie a GIS
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Studenti poznají a pochopí českou prostorovou realitu: správu území, přírodu a krajinu, regiony, ekonomii a společnost, politiky a kulturu. V semestrální práci studenti prokáží schopnosti geograficky analyzovat přírodní a společenské podmínky vybraného příhraničního administrativního regionu. Student řešením semestrální práce bude upevňovat následující schopnosti a dovednosti: - aplikovat metodu SWOT na geografický region, - analyzovat širší prostorové vztahy regionu, - analyzovat stav a potenciál evropské grantové politiky na rozvoj příhraničních regionů, - analyzovat environmentální rizika regionu, - formulovat odborný geografický text obsahující prostorovou analýzu a syntézu, - pracovat se zdroji dat a informací, odborně správně a eticky s nimi pracovat, - používat tvorbu tematických map jako prostředek pro pochopení a vyjádření prostorových zákonitostí území, - organizovat týmovou práci.
|
Doporučená literatura
|
-
Cvejnová J. Co chcete vědět o České republice. Karolinum, Praha, 1999.
-
Červinka p. a kol. Zeměpis České republiky. ČGS, Praha, 2003.
-
Demek, J. Geomorfologie českých zemí. ČSAV Praha, 1965.
-
Demek, J., Mackovčin, P. a kol. Zeměpisný lexikon ČR. AOPK Brno, 2006.
-
Hampl M. a kol. Geografická organizace společnosti v České republice: transformační procesy a jejich obecný kontext. Praha, DemoArt, 2005.
-
Herink J., Kastner J. Školní atlas České republiky. Kartografie Praha, 2003.
-
Chalupa, P. Geografie České republiky - přehled. MU Brno, 1998.
-
Kolektiv. Chráněná území ČR. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2003.
-
Kunský J. Fyzický zeměpis Československa. SPN Praha, 1968.
-
Toušek V. a kol. Česká republika: portréty krajů.. Min.míst.rozvoje, praha, 2005.
|