Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadami zkoumání pedagogických jevů. 1. Cíle, smysl a zvláštnosti pedagogického výzkumu. 2. Pozorování jako klíčová explorativní metoda pedagogických výzkumů. 3. Dotazování jako druh komunikace v pedagogickém výzkumu. 4. Testování. Způsoby testování. Využití psychometrie (úroveň myšlení, inteligence), sociometrie. 5. Experimentování. 6. Kvantitativní a kvalitativní pedagogický výzkum. 7. Metodologické otázky a problémy pedagogického výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje se základními metodologickými problémy pedagogiky a připravuje posluchače na samostatný pedagogický výzkum v rámci jejich diplomových prací.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Metodologie pedagogicko-psychologického výzkumu 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v návrhu a realizaci projektu ped.-psych. výzkumu ve školním kontextu 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuej základními znalstmi z pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: PAIDO, 2000..
-
HORÁK, J. Kapitoly z teorie výchovy. Liberec: TU, 2.díl, 1996..
-
CHRÁSKA, M., MAREŠ, J., PRŮCHA, J. K metodologii pedagogického výzkumu. Olomouc: ČAPV a PedF UP, 2001..
-
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004..
-
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998..
-
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: KAROLINUM, 1995..
-
URBÁNEK, P. Vzdělávací politika a pedagogický výzkum. Liberec: TUL, 2004..
|