Vyučující
|
-
Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět rozvíjí inovativní a tvořivé způsoby myšlení na základě vybraných tématech z pedagogiky, resp. vede studenty k porozumění pedagogickým situacím v širších souvislostech. V průběhu seminářů se studenti seznámí a prakticky si vyzkouší základní techniky tvořivosti i zásady tvorby školních projektů. Seminář je završen realizací studentských projektů (např. studentská konference, výstava, článek v regionálním tisku apod.). Tvorba, tvořivost a zkušenost - úvod do problematiky. 2. Projekt v pedagogice - historická dimenze problematiky. 3. Projekt, inovace a tvořivost v současné pedagogické praxi. 4. Tvorba a realizace studentských projektů - téma dle volby (např.obraz školy ve filmu a v médiích, mýty o odměnách a trestech, syndrom burn-out v učitelské profesi, strategie moderního učení a vyučování, rodiče a děti - netradiční pohled na rodinnou výchovu, inspirace v historii - František Bakule a jiní "enfant terrible" české pedagogiky). 5. Hodnocení studentských projektů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá problematikou pedagogické tvořivosti a přispívá k jejímu rozvoji.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Tvořivé pedagogické myšlení 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními pedagogickými znalostmi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury
|
Doporučená literatura
|
-
DEWEY, J.; KILPATRICK, W. H. Der Projektplan. Weimar : H. Böhlaus, 1935..
-
HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha, 2002.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být.. Praha, 2002.
|