Vyučující
|
-
Kuprová Klára, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do managementu, definice práce managementu. Historické kořeny managementu a jeho vývoj. Pragmatický management současných nejúspěšnějších firem. Výzvy v globalizovaném světě podnikání. Funkce managementu rozhodování, plánování, organizování, koordinace, motivování a vedení lidí, kontrola a její formy. Plánování, strategické plánování, SWOT analýza, poslání, vize. Komunikace, komunikační bariéry, asertivita, informační systémy pro řízení. Řízení, vedení lidí, koučování, týmová práce. Řízení lidských zdrojů. Základní aktivity, role manažerů při jednotlivých činnostech řízení lidských zdrojů. Profil manažera, osobnostní charakteristiky a předpoklady pro úspěšný výkon manažerské funkce. Manažerské rozhodování, postupy, metody, nástroje. Organizační struktura a projektování organizace. Provozní (operativní) management. Management hodnotového řetězce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s problematikou řízení firem. Jedná se o obecnou rovinu, zahrnující širokou paletu řízených subjektů (podnikatelských x neziskových, malých x středních podniků, řízení mezinárodních konsorcií). Součástí je i analýza organizačních procesů. Úspěšné řízení firem je podmíněno pochopením elementárních manažerských funkcí, klíčových přístupů a technik.
Studenti získají znalosti v předmětu v rozsahu cílového zaměření studenta. To obnáší: - vysvětlit terminologii managementu, zejména pak spojenou s manažerskými funkcemi, - charakterizovat úlohu managementu a manažerů pro prosperitu řízeného subjektu (podniku, instituce), - charakterizuje základní principy sebeřízení, řízení času manažera včetně obecných principů manažerské práce, - rozlišit role vlastníků, podnikatelů, manažerů, zaměstnanců, - charakterizuje základní typy organizačních struktur.
|
Předpoklady
|
Zájem o danou problematiku. Využívání kritického myšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Maximálně 2 absence. Vypracování a prezentace zadaného projektu v daný termín. Zkouška ve formě písemného testu. 1= Výborně (90 - 100 %), 2 = Velmi dobře (75 - 89 %), 3 = Dobře (60 - 74 %), 4 = Nedostatečně (0 - 59 %).
|
Doporučená literatura
|
-
Drucker, P. Efektivní vedoucí. Praha, Management press 1992.
-
Drucker, P.F. Výzvy managementu pro 21. století. Praha, 2001.
-
VEBER, J. a kol. Základy managementu. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996.. ISBN 80-7261-029-5.
|