Vyučující
|
-
Bajzíková Jana, Mgr.
-
Šeflová Iva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Cíle a úkoly zdravotní TV. Zdravotní skupiny. Zdravotní TV jako tělovýchovná forma. 2. Druhy oslabení a jejich zařazování do zdravotní TV. Organizační formy zdravotní TV. Cvičební jednotka. Rekondiční pobyty. 3. Didaktický proces ve zdravotní TV. Didaktické zásady a metody a jejich uplatňování ve zdravotní TV. Pohybové aktivity ve zdravotní TV. 4. Druhy pohybů podle způsobu provedení. Složky pohybu. Vyrovnávací cvičení. 5. Oslabení hybného systému. 6. Oslabení respiračního systému. 7. Oslabení kardiovaskulárního systému. 8. Oslabení metabolická a endokrinologická. 9. Oslabení nervová a neuropsychická. 10. Oslabení smyslová. 11. Gynekologická oslabení. 12. Chronická onemocnění a jejich zařazení do zdravotní TV. 13. Pedagogická diagnostika. Vyšetřování hybnosti: hodnocení statické a dynamické složky. Další formy sledování. 14. Historie zdravotní TV. Cvičení: 1. Svalová nerovnováha. Zásady a výběr cvičebních tvarů pro uvolňování, protahování a pro posilování. 2. Oslabení hybného systému. Vzpřímené držení těla. Výběr cvičebních tvarů pro ovlivňování vzpřímeného držení těla v základních polohách. 3. Dech, dechová cvičení. Vliv poloh na dýchání. Výběr cvičebních tvarů pro rozvíjení bráničního a hrudního dýchání. Základní dechová vlna. 4. Relaxační cvičení. Nácvik relaxace po předchozím protažení, nácvik lokální, celkové a diferencované relaxace. 5. Cvičební jednotka pro oslabení hybného systému s vlastním tělem. 6. Cvičební jednotka pro oslabení hybného systému se cvičebními pomůckami. 7. Cvičební jednotka pro oslabení kardiovaskulární. Cvičební jednotka pro oslabení metabolická.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Přednáška, Cvičení
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s charakteristikou zdravotní TV a metodickými postupy při korekci oslabení hybného systému, respiračního a kardiovaskulárního systému, s dechovými a relaxačními cvičeními. Studenti se seznámí se zásadami pro posilování a vyšetřování hybného systému.
Student získá odborné kompetence pro vedení zdravotní tělesné výchovy.
|
Předpoklady
|
Znalosti z anatomie člověka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
Aktivní účast na výuce - 80% docházka, odevzdání a schválení seminární práce, zápočtový test splněn na 75 %.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMÍROVÁ, J. Gynegymnastika. Praha: VAŠUT, 1999. ISBN 80-7236-064-7..
-
BOTLÍKOVÁ, V. Vyrovnáváme i testujeme. Praha : BEST, 1991..
-
ČERMÁK, J. aj. Záda už mě nebolí. Praha : Svojtka a Vašut, 1992. ISBN 80 - 85521.
-
HOŠKOVÁ, Bl. Vademecum: Zdravotní Tv (druhy oslabení).. UK PRAHA. ISBN 978-80-246-2137-1.
-
HOŠKOVÁ,B. a MATOUŠOVÁ, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha : KAROLINUM UK Praha, 1998. ISBN 80- 7184-621-X.
-
KUČERA, Miroslav, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví.. Galén, 2011.
-
PERNICOVÁ, H. aj. Zdravotní tělesná výchova. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80 -7168-086-9..
-
RAŠEV, E. Škola zad. Praha : Direkta, 1992. ISBN 80- 900272-6-1..
-
ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení. Praha : NS &SVOBODA, 1998. ISBN 80-205-0529-6.
|