Vyučující
|
-
Vlček Tomáš, prof. PhDr. CSc.
-
Šenk Filip, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
III. REVOLTA A KONZERVATIVNÍ POSTOJ 1. Pokrok v umění a cíle pokroku neboli utopie a realita. 2. Revoluce a dekadence v umění a ve filozofii po roce 1800. 3. Vize osvobození v revoluci 1848: Richard Wagner a Gottfried Semper. 4. Vize proletářských revolucí a anarchismus. 5. Umělcovo poslání v revoluci. 6. Zásady konzervativní filozofie: teorie vkusu. 7. Měšťanská společnost a revolta avantgard 8. Dada jako světový názor. 9. Futurismus jako teorie stroje. 10. Surrealistická vize společnosti a komunismus. 11. Květinové společenství a jeho zdroje 12. Odpoutání se v opojení - realizace dionýského principu v současnosti. 13. Vstup do Platónovy jeskyně v internetu. 14. Tělo jako překážka medializace. IV. 1. Psychoanalýza a osvobození: proti zotročení schematy. 2. Druhy smrti a oběť: body art a exibicionismus. 3. Rychlost a mizení smrti: svoboda venku. 4. Vznášení se a virtuální tělo: svoboda doma. 5. Pohlaví a erós neboli sexuální revoluce. 6. Tanec jako osvobození. 7. Estetika techno a filozofie techniky. 8. "Již jen nějaká perverze nás může zachránit." 9. Mezi masovou kulturou a snobstvím: virtuální kýč. 10. Cyberspace a klasická definice prostoru. 11. Revolta existencialistická a revolta virtuální: etika internetu. 12. Touha a tělo neboli vlastní hranice. 13. Ticho a spánek neboli inženýři lidských duší. 14. Nesmrtelnost neboli umění a chvíle. Bibliografie Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukázkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý slouží jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění a filozofické rozbory jednotlivých uměleckých děl a směřování uměleckého dění. Třetí okruh obsahuje spisy k esejům studentů, zahrnuje problém anarchismu a vzpoury umělce v kontextu dějin umění a v kontextu společenském.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
III. REVOLTA A KONZERVATIVNÍ POSTOJ 1. Pokrok v umění a cíle pokroku neboli utopie a realita. 2. Revoluce a dekadence v umění a ve filozofii po roce 1800. 3. Vize osvobození v revoluci 1848: Richard Wagner a Gottfried Semper. 4. Vize proletářských revolucí a anarchismus. 5. Umělcovo poslání v revoluci. 6. Zásady konzervativní filozofie: teorie vkusu. 7. Měšťanská společnost a revolta avantgard 8. Dada jako světový názor. 9. Futurismus jako teorie stroje. 10. Surrealistická vize společnosti a komunismus. 11. Květinové společenství a jeho zdroje 12. Odpoutání se v opojení realizace dionýského principu v současnosti. 13. Vstup do Platónovy jeskyně v internetu. 14. Tělo jako překážka medializace. IV.1. Psychoanalýza a osvobození: proti zotročení schematy. 2. Druhy smrti a oběť: body art a exibicionismus. 3. Rychlost a mizení smrti: svoboda venku. 4. Vznášení se a virtuální tělo: svoboda doma. 5. Pohlaví a erós neboli sexuální revoluce. 6. Tanec jako osvobození. 7. Estetika techno a filozofie techniky. 8. "Již jen nějaká perverze nás může zachránit." 9. Mezi masovou kulturou a snobstvím: virtuální kýč. 10. Cyberspace a klasická definice prostoru. 11. Revolta existencialistická a revolta virtuální: etika internetu. 12. Touha a tělo neboli vlastní hranice. 13. Ticho a spánek neboli inženýři lidských duší. 14. Nesmrtelnost neboli umění a chvíle.Bibliografie Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukázkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý slouží jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění a filozofické rozbory jednotlivých uměleckých děl a směřování uměleckého dění. Třetí okruh obsahuje spisy k esejům studentů, zahrnuje problém anarchismu a vzpoury umělce v kontextu dějin umění a v kontextu společenském.
Rozvinout schopnost reflexe a kontextuálního myšlení.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
V rámci semestru studenti vypracují seminární práci. Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru, zaměřeného na odevzdanou práci a k tématům z přednášek. Navazuje ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Friedmen, K. Fluxus Reader. New York, 1999.
-
Hummel, J. Wiener Aktionismus. Milano, 2004.
-
Chalupecký, J. Úděl umělce. Duchampovské meditace. Praha, 1998.
-
Kundera, L. DADA. Praha, 1983.
-
Martel, R. Art Acion 1958 - 1998. Québec, 2001.
-
Rezek, P. Tělo věc a skutečnost v současném umění. Praha, 1982.
-
Sawelson-Gorse, N. Women in Dada. 1998.
-
Srp, K. Minimal & Earh & Concept Art. Praha, 1982.
|