Předmět: Sociální a virtuální dimenze umění ve věku nových médií

« Zpět
Název předmětu Sociální a virtuální dimenze umění ve věku nových médií
Kód předmětu KUM/SVD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nábělek Kamil, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Počátek sociálních a technologických úvah o umění. Umění jako objekt a produkt techniky (ruský konstruktivismus a produktivismus, Bauhaus, koncept laboratoří - např. Vchutemas). Umělecké dílo ve věku jeho technické reprodukovatelnosti (Walter Benjamin). Od produkce k postprodukci (SI, DAZ). Mediální umění - dialog mezi "sociálním" a "virtuálním". Historický přehled mediálního a proměna konceptu díla. Od panoramatických projekcí k interaktivní simulaci. Technoimaginace, estetika médií. Pojetí estetické distance, rozvoj interaktivity. Principy nových médií - numerická reprezentace, automatismus, modulovatelnost, variabilita, transkódování (transkulturní kódování). Od počítačové grafiky k net artu, intermedia a kybernetické umění. Virtuální prostory a virtuální realita. Technologicky strukturované proměny pojetí těla, prostoru a světa. Postmediální společnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
V kurzu Sociální a virtuální dimenze umění bude umění definováno jako sociální aktivita a prostředek komunikace. Tento sociální a komunikační aspekt umění bude sledován s odkazem na jeho historické předpoklady. Bude zkoumán v kontextu angažovaného avantgardního umění, poté v rámci umění ve veřejném prostoru a následně v oblasti nových médií. Z hlediska svého historického zakotvení kurz sleduje moderní a postmoderní témata, ovšem připojuje i témata, která se nalézají v kontextuálně ještě neurčitém poli existujícím dosud mimo tradiční uměleckohistorický rámec ? např. post-internet či v dalším vývojovém sledu post post-internet.
Rozvinout schopnost reflexe a kontextuálního myšlení. Získat přehled o sociálním a technologickém kontextu současného umění a architektury.
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace osvojených vědomostí formou referátu

Zápočet: esej, diskuse nad esejem
Doporučená literatura
  • Barlow, J.P. A Declaration of the Independence of Cyberspace. 1996.
  • Baudrillard, J. Dokonalý zločin. Periplum Olomouc, 2001.
  • Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku jeho technické reprodukovatelnosti. Bratislava, 1999.
  • Bey, H. Dočasná autonomní zóna. Praha, 2004.
  • Bishop, C. Participation. The MIT Press, Cambbridge, Massachusetts, 2006.
  • Bourriaud, N. Postprodukce. Praha, 2004.
  • Burnham, J. The Aesthetics of Inteligent Systems. 1968.
  • Davis, E. TechGnosis: Myth, Magic and Mysticismu in the Age of Information. NY, 1998.
  • Debord, G. Společnost spektáklu. Praha, 2007.
  • Lévy, P. Kyberkultura. Praha, 2001.
  • Youngblood, G. Expanded Conema. Toronto, 1970.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr