Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Výměry výchovy, výchova jako pomoc a vedení člověka, výchova jako formování a přetvá-ření člověka. 2. Pojem lidské přirozenosti a tzv. přirozená výchova. 3. Budoucnostní rozměr výchovy. Čas výchovy. 4. Výchova v krizi a výchova jako východisko z krize světa. 5 Antinomie současné výchovy podle E. Finka. 6. Pragmatické pojetí výchovy a perfekcionismus ve vzdělávání. 7. Východiska a podoby moderní pedagogické antropologie 8. Výchova jako odvaha k dekonstrukci 9. Nelhostejná výchova podle Emanuela Levinase 10. Intencionalita výchovy ve fenomenologické reflexi 11. Výchova v disciplinární společnosti a ve společnosti kontroly 12. Kulturní výchova v podmínkách destrukce jazyka, myšlení a hodnot. 13. Postmoderní cíle výchovy - postmoderní osobnostní vzorce. 14. Muž a žena ve výchově
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Filosofie výchovy je seznámení posluchačů se zásadními moderními problémy výchovy a vzdělávání, a to zejména z široké perspektivy kognitivních věd.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Viz. http://www.fp.vslib.cz/kfl/STAG/
|
Doporučená literatura
|
-
TONDL, Ladislav. Znalost, její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : FÚ AV ČR 2002. ISBN80-7007-167-2. - DERRIDA, Jacques. Síla zákona. Praha : Oikúmené 2002. ISBN 80-7298-049-1. - MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené 1996. ISBN 80-86005-01-1. SCHALLER, Klaus. Padagogik der Kommunikation. Annaherungen und Erprobungen. Sankt Augustin : Verlag Hans Richarz 1987. ISBN 3-88345-661-6..
-
Palouš, R. Ars docendi. Praha. Karolinum 2004..
|