Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
-
Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Organizační formy vyučování, historický kontext. Třídně hodinový systém, kooperativní formy, autodidakce, možnosti individualizace, problémové vyučování, diferenciace ve výuce. 2. Alternace ve výuce, alternativní školy, reformní hnutí, inovace. 3. Vyučovací metody. 4. Učivo, obsah výuky, problémy uspořádání a výběru, modernizace obsahu, kurikulární reformy, problematika RVP 5. Pedagogická a didaktická diagnostika. Problematika kontroly, zkoušení a hodnocení ve školní praxi. Edukometrie. 6. Učitel a jeho role ve vyučovacím procesu, historické a společenské změny. Učitelovo pojetí výuky, projektování a evaluace výuky, sebereflexe. Učitelská profese, podmínky práce, vzdělávání učitelů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na kurz Didaktika obecná 1. Předmět seznamuje studenty se základními pojmy a principy didaktiky. Analyzuje vyučovací proces, cíle výuky a jednotlivé koncepce výuky
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Didaktika obecná II 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
-
Kratochvíl, M., Solfronk, J., Urbánek, P.:. Základy didaktiky. Liberec TU, 2002.
-
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha Portál, 1996.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Portál Praha, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997, 2002.
-
Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál 1999..
|