Kurz je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky dramatické, resp. divadelní výchovy a to - v oblasti získání poznatků o oboru - v oblasti získání elementárních praktických dovedností pro využití metod a technik dramatické výchovy ve volnočasových aktivitách - v oblasti reflektovaného osobního prožitku dramatické hry navozujícího základní osobní zkušenost s tímto typem činnosti. Komplex těchto cílů vyžaduje kombinaci všech výše uvedených forem (ukazování jevů označovaných pojmy oboru v navozených praktických situacích; konkrétní osobní zážitek z působení obecného principu atd.). Sylabus 1. Divadelnost a dramatičnost jako principy umění, života a edukace. 2. Cíle oboru v oblasti estetickovýchovné a cíle oboru v oblasti osobnostní a sociální výchovy. 3. Různé formy a úrovně hraní rolí ve fiktivních dramatických situacích. 4. Metody techniky dramatické a divadelní výchovy (nonverbální, verbální, s užitím prvků jiných umění). 5. Metody a techniky řízení procesů učení prostřednictvím metod dramatické/divadelní výchovy (s akcentem na vedení reflexí). 6. Vztah divadelní/dramatické výchovy k dalším výchovám (globální, multikulturní, osobnostní a sociální, environmentální, mediální atd.). 7. Outdoorové drama. 8. Vlastní mikrovýukové výstupy studentů.
|
-
Časopis Tvořivá dramatika (od r.1990)..
-
BAUDISOVÁ.A.-Jenger-Dufayetová,Y.:. Hry a cvičení pro dramatickou výchovu v mateřské a základní škole. Praha, Portál 1997..
-
BLÁHOVÁ,K.:. Uvedení do systému dramatické výchovy. Praha, ARTAMA 1997..
-
BRAUN,K.:. Druhá divadelní reforma? Praha, Div.ústav 1993..
-
BUDÍNSKÁ,H.:. Hry pro šest smyslů. Praha, ARTAMA 1992..
-
CÍSAŘ,J.:. Proměny divadelního jazyka. Praha, Melantrich 1986..
-
KASÍKOVÁ,H.:. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as Learning Medium. Tvořivá dramatika,2/95,s.24n..
-
KOŤÁTKOVÁ,S. a kol.:. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha, Karolinum 1999..
-
MACHKOVÁ, E.:. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha, DAMU 1997..
-
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999.. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005.
-
MACHKOVÁ,E.:. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, ARTAMA 1999..
-
MORGANOVÁ,N.-Saxtonová,J.:. Vyučování dramatu. Praha, STD a IPOS 2002..
-
SLAVÍK,M.:. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha, ARTAMA 1996..
-
URBANOVÁ,A.:. Mýtus divadla pro děti. Praha, ARTAMA 1993..
-
VALENTA,J.:. Dramaterapie. Praha, Portál 2001..
-
VALENTA,J.:. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů. Praha, ISV 1999..
-
VALENTA,J.:. Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů. Rádce učitele.3., Praha, Raabe 2003, C 2.9..
-
VALENTA,J.:. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, Institut soc. vztahů 1995.
-
VALENTA,J.:. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, Institut soc. vztahů 1995..
-
VALENTA,J.:. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika nonverb.komunikace). Kladno, AISIS 2004..
-
VALENTA,J.:. Učit se být. Kladno - Praha, AISIS - STROM 2003..
-
WAY,B.:. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha, Institut sociálních vztahů 1996..
|