Vyučující
|
-
Novotová Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek, souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy. 2. Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse. 3. Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí, vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod. 4. Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení. 5. Řízené plánování projektové výuky: Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu. 6. Řízené plánování projektové výuky: Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a realizace projektu. 7. Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na hledání charakteristiky a definice projektové výuky, na posouzení možností, výhod, nevýhod a úskalí její realizace.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Projektové vyučování 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky, didaktiky a dějin pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Účast na cvičeních, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, V. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-8.
-
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro 1. stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
-
DÖMISCHOVÁ, I. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: Vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
-
KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4142-4.
-
SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|