Název předmětu | Stavba měst 2 |
---|---|
Kód předmětu | KUR/SM2 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. východiska pro navrhování městských struktur a funkcí pro třetí tisíciletí / urbanismus a prostorové plánování jakožto celostné usměrňování vývoje 2. základní pojmosloví - opakování / metaměsto I. - příroda a krajina /studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 3. základní pojmosloví - opakování / metaměsto II. - člověk a societa / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 4. základní pojmosloví - opakování / metaměsto III. - umělý svět techné / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 5. základní pojmosloví - opakování / metaměsto IV - některé speciální teorie / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 6. město I. - morfogeneze (formování lokálních struktur a funkcí) / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 7. město II. - morfogeneze (formování lokálních struktur a funkcí) / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 8. velkoměsto I. - morfogeneze (formování regionálních struktur a funkcí) / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 9. velkoměsto II. - morfogeneze (formování regionálních struktur a funkcí) / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 10. megaměsto I. - morfogeneze (formování globálních struktur a funkcí) / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 11. megaměsto II. - morfogeneze (formování globálních struktur a funkcí) / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 12. globální / regionální / lokální I.: od lokálního k regionálnímu a globálnímu / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 13. globální / regionální / lokální II.: od globálního k regionálnímu a lokálnímu / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích 14. metaměsto - závěr / studentské přednášky o vybraných městských nebo venkovských sídlištích
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Demonstrace
|
Výstupy z učení |
V kurzu Stavba měst 2 (SM2) je částečně (avšak abstraktněji) opakován výklad některých vybraných témat vývoje osídlení se zvláštním zaměřením na vývoj vybraných urbánních a krajinných prvků; zvláštní pozornost je věnována "metaměstu", resp. souhrnnému popisu vývoje ve smyslu současných teorií města a směrů/tendencí vývoje městského osídlení a krajiny pro třetí tisíciletí v historických paralelách a souvislostech. V průběhu semestru přednášejí jednotliví posluchači krátkou přednášku s obrazovým doprovodem zaměřenou na jimi vybrané městské nebo venkovské sídliště; tuto přednášku doplní a v písemné podobě předloží pro udělení zápočtu. V přednášce a v písemném elaborátu se zaměří u jimi zvoleného městského nebo venkovského sídliště na přírodněkrajinné předpoklady a jejich vliv na strukturu a funkci osídlení, na základní uzlové body vývoje struktury a funkcí osídlení v historických souvislostech až k současnosti (včetně rozhodujících náležitost infrastrukturních, například vlivu dopravy na analyzované osídlení) a na sociálně-ekonomické souvislost osídlení. Závěrem provedou shrnut analýzy území, uvedou vlastní poznatky o stavu a svoji představu o možných budoucích trajektoriích urbánního vývoje jimi zvoleného osídlení (městského nebo venkovského).
schopnost orientace v dějinách a teorii urbanismu |
Předpoklady |
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor
Výklad je orientován na základní pojmy a témata urbánního vývoje a metody myšlení jako jedné z podstatných součástí architektury v nejširším smyslu slova, a to z hlediska přírodně krajinného, sociálně ekonomického, kulturně civilizačního a urbánně technického. Předpokládá se základní středoškolská znalost dějin, specificky pak dějin architektury a ostatních oborů výtvarného umění a jejich souvislosti s dalšími druhy umění (orientace v dobově související hudbě či literatuře) a základní znalosti filosofie a oborů bezprostředně souvisejících. Student musí být schopen aktivní účasti na přenášce a rozpravě, studovat a interpretovat oborovou literaturu a prokázat schopnosti aplikace na konkrétním případu - analyzovat vývoj vybraného města, svoje poznatky interpretovat před kolegy-studenty a odpovídat na jejich dotazy a na základě této přednášky připravit písemnou seminární práci. Předpokládá se absolvování základních přednášek oborových (navrhování staveb a menších urbánních celků, jakož i dějin architektury a výtvarného umění, technologií a procesů). Aktivní účast na přednáškách, přednes o zvoleném městu a předložení písemné práce k zápočtu, který opravňuje k přístupu ke zkoušce; u zkoušky se předpokládá znalost základních etap urbánního vývoje, jejich charakteristika, zařazení do širších kulturně-civilizačních souvislostí, znalost literatury a schopnost interpreatce v urbánních souvislostech. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta umění a architektury | Studijní plán (Verze): Design prostředí (20) | Kategorie: Umění a užité umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta umění a architektury | Studijní plán (Verze): Architektura (1) | Kategorie: Architektura | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |