Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy a cíle dopravní výchovy dětí a mládeže. Znalost pravidel silničního provozu, bezpečné chování v dopravním prostředku (autosedačky, bezpečnostní pásy). 2. Dopravní psychologie - systém člověk - dopravní prostředek - dopravní prostředí. Dopravní nehody - příčiny dopravních nehod, vývoj nehodovosti. Děti jako účastnící a oběti dopravních nehod. Organizace BESIP, podíl výchovy a školy na dopravní výchově a prevenci dopravních nehod. 3. Dopravní výchova dětí v předškolním věku, vytváření návyků, vztah k okolí a k lidem, opatrnost, ukázněnost. Vlastnosti, které ovlivňují reakci dětí při vybraných dopravních situacích, výcvik prospěšný jejich bezpečnému pobytu venku, resp. v silničním provozu. 4. Dopravní výchova žáků 1. stupně základních škol - bezpečná cesta do školy, žák jako chodec a účastník silničního provozu, pravidlo vidět a být viděn, bezpečná místa pro hry, sáňkování, lyžování atp. 5. Dopravní výchova žáků 2. stupně základní školy - zásady správného chování chodce a cyklisty, užívání cyklistické přilby. Pravidla pro bezpečnou jízdu na in-line, skateboardu a koloběžce. Podceňování nebezpečí u starších dětí. Dětská dopravní hřiště - význam, použití. 6. Výuka a výcvik pravidel silničního provozu pro žáky-cyklisty. Povinné vybavení jízdního kola. Způsob přivolání první pomoci při dopravní nehodě, ošetření drobných poranění. 7. Exkurze - dětské dopravní hřiště, praktické ukázky dopravní výchovy na hřišti, použití reflexních materiálů. Dopravní výuka jako hra, přehled publikací pro děti, rodiče, učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět dopravní výchovy, situace v dopravní výchově v ČR, současné trendy v zemích EU, postavení dopravní výchovy ve výuce na ZŠ, vztah k psychologickým disciplínám, dopravní psychologie.
Studenti získají klíčové pedagogicko-psychologické kompetence v oblasti dopravní výchovy.
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Aktivní účast studentů na cvičeních, vypracování a prezentace zadaného praktického úkolu. Skupinová zpětná vazba.
|
Doporučená literatura
|
-
Implementace dopravní výchovy do školního vzdělávacího programu. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Centrum dopravního výzkumu, 2006. ISBN 80-900915-4-7.
-
Havlík, K. Psychologie pro řidiče. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-542-3.
-
Heinrichová, J. Bezpečná cesta do školy. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2006. ISBN 80-86502-32-5.
-
HEINRICHOVÁ, J., STRÁNSKÁ, I., WINKLEROVÁ, M. Výběr dopravních značek pro chodce a cyklisty. Praha: Ministerstvo dopravy, 2006.
-
Štikar, J., Hoskovec, J., Smolíková, J. Psychologická prevence nehod. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1096-5.
-
ŠTIKAR, J., HOSKOVEC, J., ŠTIKAROVÁ, J. Psychologie v dopravě. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0606-2.
-
Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.
|