Vyučující
|
-
Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Modul uvádí studenty do problematiky evropské dimenze ve vzdělávání, seznamuje se základními evropskými institucemi a vede ke kritickému zamyšlení nad historickými i aktuálními souvislostmi soužití evropských národů. Semináře si kladou za cíl pěstování pozitivních postojů v oblasti tolerance, otevřeného jednání, spolupráce a zodpovědnosti v problematice evropanství tak, aby studenti ve své budoucí pedagogické činnosti rozvíjeli u žáků vědomí evropské identity při respektování identity národní. Evropa, evropanství a evropské instituce (evropské kulturní hodnoty, evropanství a česká národní tradice, procesy sjednocení Evropy a evropské instituce). 2. Setkávání národního a evropského v životě jedince a školy (překonávání národních kulturních tradic v evropském kontextu, naše vztahy s evropskými zeměmi, region - stát - Evropa). 3. Evropa a vzdělávání (Evropan jako cíl vzdělávání, programy evropské mobility). 4. Měnící se role a struktura rodiny v evropských zemích. 5. Evropská výchova a škola ( výchova k toleranci a otevřenosti jako základ evropské výchovy). 6. Obraz Evropy v představách žáků - studentský projekt (analýza vzdělávacích obsahů z pohledu kritéria evropského vzdělání, analýza obsahu učiva na základě kritérií evropské dimenze). 7. Příprava a realizace externího semináře - návštěva české a německé "evropské školy" v euroregionu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá výchovou k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova k myšlení v evropských souvislostech 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury
|
Doporučená literatura
|
-
MITTER, W.; KOPP, B. European Curriculum: Reality or Dream? In WINTHER-JENSEN, T. (ed.) Challenges to European Education. Cultural Values, National Identities, and Global Responsibilities. Bern : Lang, 1996, s. 295-312..
-
OELKERS, J. Wie man Schule entwickelt. Basel : Beltz Verlag, 2003, ISBN 340/22141X. Basel : Beltz Verlag, 2003, ISBN 340/22141X..
-
WALTEROVÁ, E. a kol. Objevujeme Evropu. Praha 1997..
-
WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : PF UK, 1997. ISBN 80-86039-19-6..
|