Název předmětu | Antropomotorika |
---|---|
Kód předmětu | KTV/ANTB |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Přednášky: 1. Kinantropologie. Antropomotorika jako vědecká disciplína. Charakteristika motorické činnosti člověka. 2. Vývojová, funkční a strukturální analýza motorické činnosti. Oblasti motorické činnosti člověka. Pohybová činnost. 3. Řízení motorické činnosti: základní části, úloha psychiky a vědomí. Lateralita v motorické činnosti. 4. Obecná charakteristika, struktura a rozdělení motorických schopností. Faktorové teorie. Somatická podmíněnost. 5. Silové schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti, metody rozvoje. 6. Rychlostní schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti, metody rozvoje. 7. Vytrvalostní schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti, metody rozvoje. 8. Koordinační schopnosti: struktura, biologický základ, diagnostika, věkové a pohlavní zvláštnosti. 9. Koordinační schopnosti a pohyblivost: metody rozvoje u dětí a mládeže, vztah k motorickému učení. 10. Motorické dovednosti: dvojí pojetí, podstata, osvojování v procesu motorického učení. Transfer. 11. Motorický vývoj člověka: fylogeneze a ontogeneze motoriky, zákonitosti, principy, metody a činitelé vývoje. 12. Nitroděložní vývoj a vývoj motoriky člověka v dětství. 13. Motorický vývoj člověka v dospívání: pubescence a adolescence. 14. Motorický vývoj v dospělosti a ve stáři. Cvičení: 1. Hodnocení lidské motoriky: hlavní přístupy, diagnostický proces, poruchy motoriky. Úvod do teorie měření. 2. Teorie testování: účely testování, postup při testování. Charakteristika motorických testů: standardizace, historie, rozdělení, vlastnosti. Testové systémy a jejich příklady. 3. Testování silových a rychlostních schopností. 4. Testování vytrvalostních a obratnostních schopností. 5. Testování koordinačních schopností. 6. Stanovení úrovně pohybové aktivity - krokoměry, dotazníky, Indares. 7. Teorie škálování a posuzování. Vybrané škálovací techniky používané v tělovýchovné praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou řízení motorické činnosti člověka, s charakteristikou motorických schopností (silových, rychlostních, vytrvalostních, koordinačních), motorických dovedností a pohybové aktivity člověka, s činiteli a periodami motorického vývoje. Obsahem je i metodika testování tělesné zdatnosti.
Student získá základní odborné kompetence v oblasti teorie pohybových předpokladů, motorického vývoje a motorického testování. |
Předpoklady |
Zvládnutí středoškolského učiva tělesné výchovy. Znalost základních termínů kinantropologie.
KTV/ZKIN ----- nebo ----- KTV/ZKIS |
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
Zápočtové požadavky: Účast na cvičeních, seminární práce zaměřená na diagnostiku motoriky člověka. Zkouškové požadavky: Písemný test. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Rekreologie (20) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |