Název předmětu | Vyb.kap.z novodobých dejin obecných 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHI/VN2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět je věnován aktuálně zvolenému tématu z novodobých dějin obecných; cyklus přednášek seznamuje s novými poznatky vědeckého výzkumu. 2022/2023 LS: Požadavky na studenta Aktivní účast na semináři (cvičení); zápočet za vzornou docházku a test, jenž prověří komplexní znalost přednášených témat Předmět a jeho cíle V tomto kurzu se posluchači seznámí s klíčovými událostmi historie Spojených států amerických od příchodu prvních osadníků na nový kontinent až do konce studené války 1) Kolonie od příchodu prvních osadníků až do sedmileté války 2) Složitá cesta k nezávislosti 3) Hořká pachuť nezávislosti 4) USA v první polovině 19. století, industrializace, expanze, krize 5) Občanská krize, občanská válka, občanská rekonstrukce 6) Problémy vycházející velmoci - monopoly, ostouzeči, puritáni a feministky 7) Válka-neválka - masová produkce, počátky automobilismu, reakce na události v Evropě, USA ve světové válce 8) Zlatá dvacátá léta - prohibice, mafie, republikáni 9) Cesta k hospodářské krizi, krize, New Deal, cesta k válce, Pearl Harbor 10) USA ve válce, pacifické bojiště a první roky jaderného monopolu a poválečné reality 11) Černobílé desetiletí - padesátá léta v USA, Korea, atmosféra strachu 12) Šedesátá léta, megasmrt, nová generace 13) Sedmdesátá léta - Ropná krize, krize morální - Watergate, Vietnam, Nixon, Carter, krize identity 14) Osmdesátá léta - Ronald Reagan a "imperium zla", USA ve světové politice, Irangate, digitální revoluce Doporučená literatura Heywood; A. Politické ideologie. Praha 1994 Ballestrem; K. - Ottmann, H. Politická filosofie 20. století., Praha 1993 Barša, Pavel; Západ a islamismus; Praha 2001 Huntington, Samuel P.; Střet civilizací; Praha 2001 Fukuyama, Francis; Konec dějin a poslední člověk, Praha 2002 TINDALL, G B., SHI, D E.; Dějiny Spojených států amerických, Praha, 2008 JOHNSON, P. Dějiny amerického národa, 2000 ROTHBARD, M N.; America's great depression, Auburn 2000 HIGGS, R.; Depression, war, and cold war : studies in political economy, New York, 2006 NÁLEVKA, V., Světová politika ve 20. století I a II, Praha 2000 DURMAN, K., Popely ještě žhavé. I. Válka a nukleární mír (1938-1964), II. Konce dobrodružství (1964-1991), Praha 2004, 2009. DURMAN, K., Útěk od praporů. Kreml a krize impéria 1964-1991, Praha 1998 NÁLEVKA, V., Čas soumraku. Dekolonizace třetího světa, Praha 2004 OPATRNÝ, Josef - RAKOVÁ, Svatava: USA. Praha 2003. OPATRNÝ, Josef: Stát osamělé hvězdy a americko-mexická válka. Praha 2002. OPATRNÝ, Josef: Válka Mohykánů: Sedmiletá válka v Americe. Praha 2000. OPATRNÝ, Josef: Válka Severu proti Jihu. 2. vydání, Praha 1998.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Předmět je věnován aktuálně zvolenému tématu z novodobých dějin obecných; cyklus přednášek seznamuje s novými poznatky vědeckého výzkumu. Konkrétní název přednášky je zveřejněn před začátkem semestru.
Studující se seznámí s vybranými událostmi obecných dějin. |
Předpoklady |
Splnění předcházejících studijních povinností, znalost obecných dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; referát na téma dohodnuté s vyučujícím, prostudovaná doporučená literatura. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |