Název předmětu | Applications of Mathematics in Economics |
---|---|
Kód předmětu | KMA/AME-E |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Basic mathematical resources. Basic mathematical resources. Economic functions, total, marginal, and average quantities, elasticity functions. Derivatives, integrals, functions of several variables, differential equations. 2. Mathematics in microeconomics. Microeconomic functions and their basic role the utility function and utility maximization, cost function and minimize average costs, and maximizing revenue function of total revenue, profit function and maximizing total profit, production function and optimum cost. 3. Some applications of the integral calculus. Total and marginal values. Investment and capital formation. Continuous interest. Excess consumer surplus producer. 4. Some applications of the differential calculus of functions of several variables. Optimization of economic relations leading to the local, constrained and global extremes. 5. Some applications of differential equations. Models of population growth Malthusian model, logistic curve. 6. Time series. Economic applications. 7. Apllications of linear algebra. Block matrices . Transportation problem, solving practical example.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování) |
Výstupy z učení |
The main goal of this subject is to recapitulate and extend the most important parts of mathematics leading to economical applications. Moreover, to practice and elaborate the knowledge about it in economical applications.
Using mathematics in practical economical examples. |
Předpoklady |
Basic knowledge of the differential and integral calculus.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Kombinovaná zkouška
Credit: Participation on seminars. Working out seminar work. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |