Vyučující
|
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývojová stadia lidského života (dle E. H. Eriksona) Biologické a psychologické rodičovství. 2. Základní psychické potřeby dětí. 3. Rodinné systémy, vývoj rodiny, vliv otce, vliv matky. Sourozenci a širší rodina. 4. Role, místa a síly v rodinných systémech. 5. Dospívání, proces separace, nedokončená separace a její vliv na dítě. 6. Patologické jevy v rodině, dysfunkční rodina, nemoc jako odraz nefunkční rodiny. 7. Práce učitele s dítětem z dysfunkční rodiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit studenty se vznikem a funkcí rodinných systémů, s koncepcí rodiny, s rolemi a místem jednotlivých členů v rodině a vlivem rodiny na prožívání dětí. Kurz předkládá v ucelené struktuře vývoj dítěte od narození až po dospívání a odchod z rodiny s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých fází vývoje a jejich odrazu v rodinném systému. Kurz představuje druhy rodinné výchovy, vliv matky a otce na děti obou pohlaví. Kurz propojuje teorii s praktickým náhledem. Ve větší míře se pozastavuje nad patologickými jevy v rodině a dysfunkčními rodinami. Záměrem je připravit studenty na možné odlišnosti, se kterými se mohou u žáků z dysfunkčních rodin setkat, a na možnosti intervence. Zároveň si klade za cíl poskytnout studentům ucelenější obraz o prožívání dětí a možnostech ovlivnění jejich výchovy výchovnými styly.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Psychologické otázky rodiny 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Aktivní účast na cvičeních, vypracování všech zadaných úkolů, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-291-X.
-
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.
-
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
ŠIMEK, J. Lidské pudy a emoce: jak jim porozumět a jak s nimi žít. Praha, 1995. ISBN 80-7106-121-2.
-
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-561-5.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|