Název předmětu | Výchova demokratického občana |
---|---|
Kód předmětu | KPP/VDO |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět seznamuje studenty jak se současnou pedagogickou odbornou diskusí na téma demokracie a výchova, tak i s historickými souvislostmi dané problematiky. V popředí modulu stojí činnostní přístup, tvorba a realizace vzdělávacích projektů na vybraná témata dle RVP (demokracie, tolerance, totalitarismus, demokratické způsoby řešení konfliktů) určených pro výuku na 2. stupni ZŠ. Výchova a demokracie - úvod do problematiky. 2. Škola a občanská společnost (participace žáků na životě školy, demokratické principy a hodnoty v každodenním životě školy). 3. Tolerance a demokratický politický systém. 4. Výchova proti rasismu, výchova k toleranci (příprava a realizace studentských vzdělávacích projektů). 5. Totalitarismus a společnost (vůdcovství a diktatura jako protiváha pluralitní demokracie; historické zkušenosti s totalitárními systémy). 6. Svědkové minulosti - studentské projekty.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení |
Předmět se zabývá výchovou demokratického občana.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova demokratického občana 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti |
Předpoklady |
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro střední školy (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro střední školy (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |