Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje studenty jak se současnou pedagogickou odbornou diskusí na téma demokracie a výchova, tak i s historickými souvislostmi dané problematiky. V popředí modulu stojí činnostní přístup, tvorba a realizace vzdělávacích projektů na vybraná témata dle RVP (demokracie, tolerance, totalitarismus, demokratické způsoby řešení konfliktů) určených pro výuku na 2. stupni ZŠ. Výchova a demokracie - úvod do problematiky. 2. Škola a občanská společnost (participace žáků na životě školy, demokratické principy a hodnoty v každodenním životě školy). 3. Tolerance a demokratický politický systém. 4. Výchova proti rasismu, výchova k toleranci (příprava a realizace studentských vzdělávacích projektů). 5. Totalitarismus a společnost (vůdcovství a diktatura jako protiváha pluralitní demokracie; historické zkušenosti s totalitárními systémy). 6. Svědkové minulosti - studentské projekty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá výchovou demokratického občana.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova demokratického občana 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na kurzu - aktivní vypracování všech zadaných úkolů - četba odborné literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Arendtová, H. Původ totalitarismu.. Praha , OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-13-5.
-
DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha : 1932..
-
LENHART, V. Pädagogik der Menschenrechte. Opladen : Verlag Leske u. Budrich, 2003. ISBN 3-8100-3726-5..
-
RÝDL, K.; BOLKOVÁ, G. Svoboda výchovy a vzdělávání v mezinárodních smlouvách a dokumentech. Praha 1993..
-
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 1998..
|