Vyučující
|
-
Slabáková Nikola, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie rétoriky. Pozorování-využití metody při poslechu verbálních projevů. Dechová, hlasová a artikulační technika. Fonetika a fonologie. Hlasová intonace, dynamika, tempo. Nonverbální prostředky mluveného slova. Druhy řeči. Práce s textem. Mluvený projev bez přípravy. Dechová, hlasová a artikulační cvičení, jazykolamy. Praktická cvičení na obohacování slovní zásoby-synonyma, antonyma a další, související s aktivizováním činností mozku a schopností koncentrace. Řeč viděná, psaná a slyšená. Testy kreativity.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Rétorika obsahuje elementární technické a teoretické informace o funkci dechu, hlasu a artikulace včetně poruch hlasu, jejich nápravy a prevence. Součástí "živé" výuky jsou cvičení k jednotlivým funkcím, práce se souvislým textem, jeho následná analýza a případná oprava chyb. Cílem je naučit jednotlivce svoje chyby slyšet, opravit a pozitivní stránky verbálního projevu rozvíjet.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Požadavky k zápočtu: příprava vlastního textu, jeho správný technický a výrazový přednes
|
Doporučená literatura
|
-
LANGR, A.:. Úspěch veřejné promluvy. Praha 1993;.
-
Brabcová, R.:. Mluvený jazyk v teorii a praxi.
-
HÁLA, B. a kolektiv:. O mluveném slově. Praha1954;.
-
HOLASOVÁ, T.:. Umíte dobře mluvit? Praha 1992.
-
Holasová, T. Umíte dobře mluvit.
-
Hubáček, J. - Roztočilová, O. - Večeřová, I. - Svobodová, J.:. Český jazyk pro studující učitelství v 1.-4. ročníku základních škol.
-
KOHOUT, J. Rétorika. Praha 1996.
-
Kraus, J. Rétorika v dějinách jazykové komunikace.
|