Název předmětu | Estetika |
---|---|
Kód předmětu | KFL/ESAE |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Pojem "estetika". Založení oboru u A. G. Baumgartena a neodarwinismus. 2. Struktura estetické situace. 4 typy vztahu ke skutečnosti. Estetický objekt. 3. Estetický znak, jev, jakost, hodnota a funkce. 4. Antropocentrismus estetického postoje. Člověk jako estetický objekt. 5. Člověk v krajině. Krajina jako estetický objekt. 6. Umělý a umělecký estetický objekt. Fikce a skutečnost. 7. Historická perspektiva I: esteticita archaických mytologií a reakce antického světa. 8. Historická perspektiva II: základní estetická hlediska křesťanského myšlení od apologetů po renesanci a reformaci. 9. Historická perspektiva III: estetika klasicismu, manýrismu a baroka 10. Historická perspektiva IV: estetické nároky měšťanstva 18. století, preromantismus a romantismus. 11. Historická perspektiva V: vznik vědecké estetiky v 19. století; Darwin a darwinismus, estetika vcítění. 12. Evoluční aspekty krásného a ošklivého
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení |
Student bude seznámen se základními tématy estetiky. Teoretické východisko výkladu tvoří český strukturalismus, evoluční estetika a dějiny estetiky. Ideovou osu tvoří humanismus, demokratismus a pluralismus.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu. |
Předpoklady |
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Test z probrané látky |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |