Název předmětu | Dějiny křesťanství |
---|---|
Kód předmětu | KFL/DKR |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. sv. Jan Křtitel, život Ježíše Krista evangelia, umučení a vzkříšení Ježíšovo, 2. sv. Pavel, prvokřesťanská církev: a jeho apoštolů, apokalypsa, apokryfy, 3. antické hereze, postnicejská církev, církevní otcové, staré církevní koncily do 9. stol., 4. vyznání víry, dogmatický systém, velké schizma církve, křížové výpravy, 5. konfrontace s židovstvím a islámem, byzantská církev, staré východní církve, východní spiritualita; 6. papežství a církevní hierarchie 11. až 14. stol., středověká západní církev: románská a gotická církev, spekulativní mystika, devocio moderna, středověké hereze, náboženská hnutí, Sv. Tomáš Akvinský, inkvizice, 7. mnišské řády, rytířské řády, žebravé řády, instituce v církvi u nás a ve světě; 8. západní schizma církve, Mistr Jan Hus, husitské hnutí, česká reformace naenesance v církvi ve světě a u nás, německá reformace, evangelické církve u nás a ve světě, anglická reformace, Jindřich VIII.; 9. španělská mystika, jezuité, zámořské misie, rekatolizace v Českých zemích, barokní ideály; 10. americká a francouzská revoluce, deismus, teismus, konfrontace církve s osvícenstvím, Josef II., austrokatolicismus; 11. konfrontace církve se světovým komunismem, ruská revoluce, konfrontace církve s komunismem u nás, konfrontace s italským a německým nacismem; 12. II. Vatikánský koncil, Ekumenismus, vztah církve k ostatním náboženstvím, Postavení církve v naší společnosti; 13. současné náboženské světové názory: Judaismus, Islám, zednářství, synkretismus, ateizmus a postmoderna.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení |
Předmět dějiny křesťanství seznamuje studenty se západním a východním křesťanstvím, s jejich dějinami a problematikou až po současné náboženské společnosti, související s křesťanstvím. Dějiny jsou probírány chronologicky od prvního křesťanského století k představení současného spektra církví, křesťanských sekt a společností, které z křesťanství vycházejí.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu. |
Předpoklady |
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Test na Moodle (2 opravné pokusy) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |