Vyučující
|
-
Umlauf Václav, MTh. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Filosofie života (Lebensphilosophie) ve vztahu k dějinnému porozumění (Dilthey, Yorck). 2. Hermeneutika fakticity (Hermeneutik der Faktizität) a rozchod s neokantianismem (Heidegger). 3. Hermeneutika pozdního Heideggera, nový obrat k jazyku. 4. Založení filosofické hermeneutiky jako dějinného porozumění (Gadamer I). 5. Hermeneutika uměleckého díla, textu a četby (Gadamer II). 6. Integrace porozumění (Verstehen) a pozitivního vysvětlení (Erklären) vzhledem k mýtu a k textu (Ricoeur I). 7. Aporie jednání a dějinné paměti (Ricoeur II). 8. Kritika Gadamerovy hermeneutiky z pozice reflexivní a komunikativní filosofie (Habermas, Apel). 9. Návrat k původnímu pojetí "hermeneia" (Nancy, Greisch). 10. Pokus o novou hermeneutiku symbolu (Umlauf). 11. Hermeneutika v kontextu archeologie diskurzu (Foucault). 12. Hermeneutika a post-strukturální filosofie (Derrida). 13. Hermeneutika z kritického pohledu analytické filosofie (Rorty, Davidson). 14. Závěrečné shrnutí kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Krize německého idealismu a transcendentální filosofie, včetně Husserlovy fenomenologie, vedla oživení hermeneuticky založeného myšlení, jehož kořeny sahají až do pozdní antiky. Život a jeho primární vztah ke smyslu odkryl pro hermeneutiku Martin Heidegger průkopnickým dílem Bytí a čas (1927). Po jeho stopách se vydala řada myslitelů, kteří novým způsobem tematizují vztah ke klíčovým skutečnostem lidského života jako jsou dějiny, umění, politické jednání, řeč a text, porozumění sobě i druhým.
Kurz seznámí posluchače s aktuálním vývojem hermeneutiky v Německu (Martin Heidegger, Hans-Georg Gadamer, Karl-Otto Apel, Jürgen Habermas) a ve Francii (Paul Ricoeur, Jean Greisch, Jean-Luc Nancy). Přiblíží klíčové texty a myšlenky, které vedly k vypracování konceptů hermeneutického porozumění. Pluralita úsilí "porozumět porozumění" ukazuje životnost tohoto myšlenkového proudu, který patří k nejzajímavějším jevům filosofické současnosti.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Písemná seminární práce v rozsahu 10-15 normostran na některé z dohodnutých témat, povinná ústní konzultace nad seminární prací.
|
Doporučená literatura
|
-
GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha, Triáda, 2003.
-
GREISCH, Jean. Rozumět a interpretovat. Hermeneutické paradigma. Praha, Filosofia, 1995.
-
GRONDIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha, Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1997.
-
HEIDEGGER, Martin. Bytí a čas. Praha, OIKOYMENH, 2002.
-
HEIDEGGER, Martin. Gesamtausgabe 63 (Ontologie. Hermeneutik der Faktizät). Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann, 1998.
-
HROCH, Jaroslav. Filosofická hermeneutika v dějinách a v současnosti. Brno, Masarykova univerzita, 2003.
-
RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění III. Praha, OIKOYMENH, 2007.
-
RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění II. Praha, OIKOYMENH, 2002.
-
RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění I. Praha, OIKOYMENH, 2000.
-
RICOEUR, Paul. Úkol hermeneutiky. Eseje o hermeneutice. Praha, Filosofia, 2004.
-
ŠIMSA, Martin. Hermeneutická propedeutika. Ústí nad Labem, Univerzita J. E. Purkyně, 2005.
-
UMLAUF, Václav. Hermeneutik nach Gadamer. Freiburg/München, Alber Verlag, 2007.
|