Název předmětu | Mytologie, filosofie, věda |
---|---|
Kód předmětu | KFL/MFV |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný, Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Přechodové fenomény a interpretace světa 2. Mytologické vědomí a jeho představy světa 3. Mýto-poetické představy světa u starých Germánů a Řeků 4. Filosofická revoluce a modelování světa 5. Mílétská škola: starořecký pojem neohraničenosti 6. Ohraničené, neohraničené a nekonečné (Parmenidés, pythagorejci, atomisté) 7. Platón a Aristotelés 8. Aurelius Augustinus: synkréze Bible a řecké filosofie 9. Problém nekonečna a středověké universum 10. Renesanční obrat v kosmologii a astronomii 11. Newtonovské universum 12. Kritika Newtonova vesmíru a její vyústění 13. Relativistické modely vesmíru I. A. Einstein a první polovina 20. století 14. Relativistické modely vesmíru II. Od R. Dicka k pluriversu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení |
Kurs seznamuje posluchače s třemi historickými etapami evropského myšlení, jejichž společným rysem byl zřetel k celku světa. Při definici mýtu, která vyhovuje evolučnímu paradigmatu, se pohled člověka na svět jeví jako vždy již rozumný a zakládající možnost komplexnějšího výkladu, který ve starověku kulminuje vznikem řecké vědy. Moderní teorie vesmíru se v základních souřadnicích popisu jeví jako závislé na řeckých axiomatech, která posunulo až 20. století teorií relativity a kvantovou fyzikou.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu. |
Předpoklady |
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Účast na přednáškách, doložená zápisky z přednášek. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií | Studijní plán (Verze): Aplikované vědy v inženýrství (2016) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |