Název předmětu | Poetiky novověku |
---|---|
Kód předmětu | KFL/PNO |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Zvláštnosti vrcholné renesance: emblematika a ikonologie. Vznik opery 2. Francouzské poetiky 16. století: du Bellay, de Baif, Pelletiers du Mans, Ronsard, Montaigne, de Malherbe 3. Autorské poetiky francouzského klasicismu; Chapelain, Rapin, Corneille, Racin, Boileau. Kánon klasicismu 4. Proměny pohledu na umění v 16. století: Patrizi, Bruno, Zabarella, Galilei 5. Manýrismus: věroučně neortodoxní poetiky; Vasari, Peregrini, Gracian, Tesauro 6. Baroko: věroučně ortodoxní poetiky; Charon, de Chambray; české katolické prostředí 7. Drama a divadlo 18. století ve Francii a Anglii 8. Francouzská literární estetika 18. století; Batteaux, Dubos, Voltaire, Diderot, Rousseau 9. Anglická literární estetika 18. století; Sidney, Bacon, Hobbes, Locke, Berkeley 10. Anglická vkusová škola a estetika vznešeného: Shaftesbury, Addison Harris, Burke, Brown, Beattie, Twining 11. Německá literární estetika 18. století; Wolff, Baumgarten, Gottsched, Breitinger, Mendelssohn, Lessing 12. Kantova literární estetika nevyhovuje nárokům moderního umění 13. Romantická revize literárnosti: počátek moderny 14. Rezerva, zápočet
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování) |
Výstupy z učení |
Kurs seznamuje s názory na umělecké dílo od renesance po dobu Kantovu. Dveře k modernímu pojetí ale otvírá až romantismus, zdůrazňující ty rysy literatury, které ji odlišují od výtvarné mimese a v náznacích se objevují už v manýristickém konceptu poezie a v romanopisectví 18. století.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
účast na přednáškách doložená zápisky |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |