Název předmětu | Teorie interpretace |
---|---|
Kód předmětu | KFL/TIN |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Přednáška seznamuje s historií problematiky interpretace a se současnými vědeckými přístupy k textu, které mohou tvořit základ jejich heuristického výkladu. 1. Vznik fenoménu interpretace: odposvátnění mytologie ve starověkém Řecku 2. Křesťanská teologie pod vlivem antické interpretační tradice 3. Reformace a obrat k textu samotnému 4. Německá osvícenská interpretace 5. Německá romantická interpretace 6. Historická a psychologická interpretace devatenáctého století 7. Literární hermeneutika dvacátého století 8. Interpretace mytologických textů (G. Dumézil a C. Lévi-Strauss) 9. Vznik a struktura literárního pole (P. Bourdieu) 10. Strukturální sémantika a teorie aktantů (A. J. Greimas) 11. Interpretace hlubinných symbolů (psychoanalytická literární věda) 12. Epické univerzálie: afekt, sen a skutečnost (M. Exner) 13. Rezerva
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
|
Výstupy z učení |
Východiskem jsou dějiny teorií interpretace, směřující k současnému stavu oboru. V druhé části přenášek bude student seznámem s metodami tematické explanace textu, které ho umožňují interpretovat v určité smysluplné perspektivě.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu. |
Předpoklady |
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Prezence, doložená kompletními poznámkami z přednášek. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Profesní studium pro 2. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Aplikovaná geografie (19) | Kategorie: Geografické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |