Vyučující
|
-
Slavík Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj oboru od předalchymistického období přes období alchymie, období sjednocování chemie a následné rozdělení na jednotlivé disciplíny (anorganická, organická a fyzikální chemie, biochemie atd.). Historie chemie v českých zemích, významní čeští chemici a jejich objevy. Představení chemie jako oboru nejen teoretického, ale jako oboru neodmyslitelného od současného způsobu života. <OL> <LI>Předalchymistické období</LI> <LI>Alchymie - východní, egyptská, řecko-egyptská, arabská, alchymie v Evropě</LI> <LI>Iatrochemie. Období vědecké revoluce</LI> <LI>Chemie v období průmyslové revoluce</LI> <LI>Objev a vývoj základních chemických pojmů, teorií a zákonitostí</LI> <LI>Vznik a vývoj organické chemie a biochemie</LI> <LI>Vývoj anorganické chemie</LI> <LI>Vznik a vývoj fyzikální a analytické chemie</LI> <LI>Vývoj názorů na stavbu látek ve 20. století</LI> <LI>Vývoj chemických výrob</LI> <LI>Vývoj chemického školství</LI> <LI>Nejnovější historie chemie</LI> </OL>
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Projektová výuka, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Na základě vývoje chemie jako oboru od předalchymistického období přes období alchymie, období sjednocování chemie a následné rozdělení na jednotlivé disciplíny (anorganická, organická a fyzikální chemie, biochemie atd.) pochopit hlubší souvislosti mezi jednotlivými obory chemie, ale i návaznosti na další vědy a umění. Absolvováním kurzu by mělo u studentů dojít k prohloubení, zobecnění a zopakování základních poznatků z chemie. Seznámení s prací a životními osudy význačných vědeckých osobností poskytne podněty pro budoucí působení studentů na školách.
Porozumět historickým souvislostem při vývoji chemických oborů. Prezentovat výsledky vlastního bádání. Efektivně pracovat ve skupině.
|
Předpoklady
|
znalost středoškolské chemie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
aktivní účast na výuce, vypracování a obhájení seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Banýr, J. - Novotný, V. R. Stručné dějiny chemie a chemické výroby. FP UK Praha, SPN, 1986.
-
Budiš J. a kol. Historie chemie slovem a obrazem. MU PřF v Brně, 1995.
-
Kol. Encyklopedické listy 11 - Chemikové. Encyklopedický dům Praha, 1998.
-
Mollin J. Historie chemie. UP PřF v Olomouci, 1992.
-
Solárová M., Lichtenberg K. Vybrané kapitoly z historie chemie. Brno, Paido, 2000.
|